2. Brief

Brief om ny forbedret ”Smartlearning”.

Afsenderen/ordre-afgiveren er for dette designkoncept potentielt hele virksomheden ”Smartlearning”, men konkret kun underviser i ”Grafisk design og UI” Merete Gelderman Lützen – rammerne er at læringsplatformen fortsat skal være Moodle – og ønsket til designet er formuleret som ”en ny og forbedret version”.

Brugerne / målgruppen er både nuværende studerende, potentielle og kommende studerende, men også de undervisere der skal engageres. Det er aftalt, at målgruppens ønsker og behov afdækkes ved hjælp af en minimalistisk Focus gruppe – mig, Poul Overlund-Sørensen. Det kan efter første afleverede brief aftales at fortsætte arbejdet med inddragelse af en større Focus gruppe.

Focus gruppen er blevet forelagt designet af dette kursus: 


Den umiddelbare respons er, at hovedstrukturen i designet opfylder brugergruppens behov.

Analyse af nuværende struktur.

Forsiden er baseret på tegningsunderstøttede links til:

  • 3 generelle informationssider
  • 14 uger med hver sit program, angivet med ugenummer og titel, dog ikke datoer for ugerne.

De enkelte ugesider er systematisk struktureret med følgende punkter:

  • Formål, opstillet i punktform og uden yderligere materialehenvisninger.
    – Præsentation (kun første uge)
  • Læringsmaterialer, bestående af følgende materialer : lærebogshenvisninger og evt. URL-links – in casu 1 link til YouTube, 2 link til Link In Learning og 6 link til artikler.
  • Læringsaktiviteter, bestående af opgaver og øvelser, med links til beskrivelserne af disse – samt enkelte links til LiveLearning.
  • Ekstramaterialer, bestående af URL-link til en blanding af tekster og videoer. Ekstramaterialet består af 6 links til tekster/illustrationer, 5 links til Live In Learning videoer og 1 link til en side med downloadmuligheder.

Denne struktur fremstår genkendelig, enkel og rettet mod kursets mål om at understøtte læring. Den studerende opnår klarhed om hvad der skal bearbejdes og får erfaring med at gøre dette. Dette er focus-gruppen’s response.

Der foreligger ikke oplysninger fra opdragsgiveren om udvikling i deltagertal og gennemførselsgrad af dette kursus, sammenholdt med andre kurser, tidligere kurser eller måltal for dette. Ligeledes foreligger der ingen evalueringsresultater fra kurset.

If it ain’t broken.

Det gamle ord “if it ain’t broken, don’t fix it” rummer jo hyppigt sidebemærkninger om, at noget der virker godt kan forbedres.

Uden at ændre design kan indholdet tilføjes forbedringer, som at anvende anderledes quiz-typer end standardtilbudet fra moodle, og også lade videoer blive inspireret af præsentationsteknik og ikke kun lærerrollen. Så “forbedringer” der ikke angår sidens design.

Egentlige Pain Points blev ikke registreret af fokusgruppen. MEN

Fix it – anyway !

Baren til højre med kalender skaber genkendelighed til andre kurser, men ikke meget nytteværdi, og pladsen kunne evt. bruges bedre.

De fire punkter kan ikke udnytte bredden der opstår ved at fjerne den højre kolonne, i hvert fald ikke i de fire punkters nuværende form, men da strukturen med fire punkter følges meget stramt, kunne dette evt. udnyttes til at afsøge en danebrog´s-opdeling af siden med fire områder, et til hvert punkt – og muligvis kunne hver uge så overskues i et samlet billede uden at skulle scrolle.

Om dette ville opleves som ”trangt” eller ”overskueligt” kan kun en test vise.